Pàgines

diumenge, 20 de març del 2016

Un món de metros: estacions fantasmes

Fa poc l’amic Enric H. March em passava un mapa del metro de Londres força especial ja que només hi figuraven aquelles estacions que precisament ja no existeixen. De fet els mapes són dos: un en el qual les estacions desaparegudes continuen presents i integrades a la xarxa i un altre de més net on només s’han indicat les estacions fantasmes. Aquestes desaparicions poden ser més o menys dràstiques. En alguns casos les estacions continuen existint amb el seu nom, però s’han vist desplaçades a noves instal·lacions, mentre que d’altres han deixat de funcionar completament. Algunes estructures han perdurat i encara s’utilitzen per la filmació de pel·lícules d’època (les més ben conservades) o per fascinants rutes d’arqueologia industrial (les més malmeses). En aquest enllaç podreu veure algunes fascinants imatges d’aquest món secret i subterrani.

A Barcelona, en una escala molt més modesta, també s’hi troben algunes estacions fantasmes, moltes d’elles lligades al Gran Metro. Aquesta línia inaugurada l’any 1924 inicialment circulava entre la plaça Lesseps i el capdavall de la Rambla. Dos anys més tard es creà un segon ramal que es bifurcava després de passar per l’estació d’Aragó i baixava per Via Laietana. Aquesta estació es construí amb l’estructura clàssica de dues andanes; però el 8 de maig de 1932 s’hi incorporà una andana central per facilitar el transbordament entre els dos ramals.

El 1972, amb la unificació de la xarxa, el Gran Metro esdevingué la línia 3 (verda) i desaparegué la bifurcació i per tant se suprimí l’andana central, el que obligà a reconstruir l’estació. Un any més tard el ramal de Via Laietana quedà integrat a la línia 4 (groga) que anava des de la plaça Joanic a Jaume I i que disposava d’una nova estació «Aragón-Gran Vía». L’any 1982 en un procés de redenominació d’algunes estacions, aquestes dues esdevingueren «Passeig de Gràcia».

L’any 1946 s’inaugurava l’estació de «Fernando», prolongació de la línia del Gran Metro d’uns escassos 100 metres de longitud i que tenia la seva sortida a la Rambla cantonada amb el carrer Ferran. Era una prolongació simbòlica, però molt absurda. Recordo com des de «Fernando» es podia veure a través del túnel l’estació de «Liceo» a tocar. L’any 1968, amb la prolongació de la línia fins a «Atarazanas», «Fernando» va deixar de funcionar.

L’estació «Correos» va ser el final d’una de les branques del Gran Metro des de 1934 fins l’any 1972, quan deixà de donar servei i s’iniciaren les obres per prolongar la línia fins a la Barceloneta, tram que s’inaugurà el 1976. Encara al Gran Metro, hi ha l’estació de «Banco», situada sota Via Laietana a l’alçada de la plaça d’Antoni Maura, quan l’actual CatalunyaCaixa era la seu del Banco de España. No va ser inaugurada mai, atesa la seva proximitat a «Urquinaona» i «Jaume I» i sempre s'ha vist acompanyada de llegendes de riqueses sense fi que han passat per les seves andanes desertes. Veient la poca distància que hi havia entre «Liceo» i «Fernando» o «Jaime I» i «Correos», es diria que els nostres avis no estaven disposats a caminar gaire, quan tenien un metro a l’abast. Precisament entre «Fontana» i «Diagonal» es va arribar a considerar la construcció de l’estació de «Travessera» per disminuir la distància entre estacions.

A la línia 1 (vermella), l’estació de Bordeta desaparegué el desembre de 1983 despres de l’ampliació a Torrassa, per la seva proximitat a l’estació de Santa Eulàlia.  La més ben conservada de les estacions fantasmes del metro de Barcelona és la «Gaudí» de la línia 5 (blava), situada entre «Sagrada Família» i «Sant Pau | Dos de Maig». No es va arribar a inaugurar mai, però s’ha utilitzat per gravar anuncis i per fer estudis estadístics sobre la freqüència de pas dels combois. Sic transit gloria mundi.

4 comentaris:

  1. Quins fantasmes més tristos tenim en el subsòl metropolità comparat amb Londres (i Nova York). Em sembla que "Banco" no va arribar a ser mai estació perquè no hi tenia andanes.

    ResponElimina
  2. La de Gaudí la veig tot sovint al agafar la línia blava per anar a treballar, si la treuen ja t'avisaria.

    ResponElimina