A Laura li agrada el blanc i el negre |
Ai, hi ha cosa més inaprehensible que la poesia? Qui gosaria definir-la sense córrer el risc de picar-se els dits? No, no patiu, no seré jo l’eixelebrat que ho intenti. Deixem-la doncs, la poesia, en el terreny de la valoració subjectiva. En la mateixa terra de ningú que ocupa el cinema de Jim Jarmusch, director «indie» per excel·lència, que amb calculat distanciament de vegades entusiasma i d’altres irrita. El seu darrer film «Paterson», potser un dels més càlids de la seva carrera, ha rebut una quasi unànime aprovació crítica; però a mi m’ha sumit en un continuat sopor. Coses de la subjectivitat que deia.
«Paterson» tracta tant de la ciutat de Paterson a Nova Jersey (pàtria de Lou Costello), com d’un conductor d’autobús d’aquesta mateixa ciutat que també s’anomena Paterson (Adam Driver). El film ens mostra el dia a dia d’aquest personatge durant tota una setmana no especialment farcida d’esdeveniments. Es tracta d’una mena de cinema d’anècdota mínima que es pretén contemplatiu i que cerca l’encant de les petites coses quotidianes. L’encant no l’hi he sabut trobar i els aires estòlids d’en Driver no han contribuït a desvetllar-me l’empatia. En quant als poemes que va redactant en hores perdudes, els podreu considerar sublims o vacus, a gust del consumidor: al cap i a la fi és poesia. Paterson (l’home, no la ciutat) té una xicota molt bufona (Golshifteh Farahani) que es passa la pel·lícula decorant la casa amb motius en blanc i negre, preparant «cupcakes» i aprenent a tocar la guitarra. Hi ha qui l’ha trobat adorable; beneitona és un adjectiu que li escau molt més.
«Paterson» es va presentar a Cannes el maig passat i Nellie, el bull-dog que omple la cinta de «reaction shots» no gaire graciosos, va guanyar pòstumament la Palm Dog. Hi devia haver poca competència canina.
«Paterson» tracta tant de la ciutat de Paterson a Nova Jersey (pàtria de Lou Costello), com d’un conductor d’autobús d’aquesta mateixa ciutat que també s’anomena Paterson (Adam Driver). El film ens mostra el dia a dia d’aquest personatge durant tota una setmana no especialment farcida d’esdeveniments. Es tracta d’una mena de cinema d’anècdota mínima que es pretén contemplatiu i que cerca l’encant de les petites coses quotidianes. L’encant no l’hi he sabut trobar i els aires estòlids d’en Driver no han contribuït a desvetllar-me l’empatia. En quant als poemes que va redactant en hores perdudes, els podreu considerar sublims o vacus, a gust del consumidor: al cap i a la fi és poesia. Paterson (l’home, no la ciutat) té una xicota molt bufona (Golshifteh Farahani) que es passa la pel·lícula decorant la casa amb motius en blanc i negre, preparant «cupcakes» i aprenent a tocar la guitarra. Hi ha qui l’ha trobat adorable; beneitona és un adjectiu que li escau molt més.
«Paterson» es va presentar a Cannes el maig passat i Nellie, el bull-dog que omple la cinta de «reaction shots» no gaire graciosos, va guanyar pòstumament la Palm Dog. Hi devia haver poca competència canina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada