Cada dia que passa costa més fer-se vells. No
sempre havia sigut així. Si hem de fer cas a les fotografies de l’àlbum
familiar que hem heretat, fa mig segle qui arribava a la cinquantena era la
viva imatge de la decrepitud (a més en un blanc i negre de No-Do de postguerra).
En canvi ara, en plena segona dècada del segle XXI, els meus coetanis
prejubilats i jo no pensem en altra cosa que en exhibir piercings i tatuatges, tristes
samarretes d’eslògan graciós, pantalons pirates i un coneixement extens de la
discografia de Radiohead, per aspirar a una certa redempció. Amb una mica de
sort, aviat no envellirem mai.
Aquesta preocupació, la de perdre sintonia
amb el present, un neguit que segurament els grecs ja sentien, és la veta que
explota Noah Baumbach a “While We’re Young”. Va d’una parella d’americans de
mitjana edat, Ben Stiller i Naomi Watts, l’un director de documentals que fa
deu anys que estan en procés de realització, l’altra productora d’aquests mateixos
documentals, que han arribat a aquell moment en les seves vides on tots els
seus amics tenen criatures i ells han hagut de renunciar-hi per problemes en la
gestació. La seva consolació substitutòria l’aportarà una parella més jove i
super-enrotllada, amb tendències vintage (Adam Driver i Amanda Seyfried), ell
documentalista carregat d’ambicions, ella fabricant de gelats creatius. L’idil·li
entre els quatre arribarà a un abrupte final, quan es descobreixi que tot era
menys desinteressat del que semblava.
La temàtica és interessant i amb aquests
mateixos actors i els escenaris de Brooklyn Woody Allen hauria pogut fer una
comèdia acceptable (fins i tot el documental dins del film fa pensar en el de “Delictes
i faltes”). Malauradament Baumbach, bastant encertat en les seves conclusions,
no acaba de trobar el to en la part central, on predomina l’exageració i la
pallassada. Detalls com la reacció dels amics amb fills, que els condemnen a l’ostracisme,
sembla injustificada i allunyada de tota realitat. Llàstima, perquè és de les
vegades que he trobat Stiller més suportable, mentre que no tinc res a objectar
en els casos de Watts, Driver i Seyfried. Afegiu-hi el veterà Charles Grodin i,
com a curiositat, una corrua de músics coneguts en petits papers dramàtics:
Dean Wareham, líder de Luna, Adam Horovitz de Beastie Boys i el venerable Peter
Yarrow de Peter, Paul & Mary.
La vaig anar a veure perquè a mi també m'està costant fer anys darrerament... em va agradar força, però continuo volent fer un pacte amb el diable (de vegades) ;)
ResponEliminaProcura no caure en les bestieses que fan els protagonistes.
Elimina