Pàgines

diumenge, 16 de setembre del 2018

Secret a veus

El cinema de l’iranià Asghar Farhadi sol partir sempre d’una fórmula similar. S’articula entorn d’un grup de persones relacionades per vincles familiars entre les quals es crea un conflicte. Les excel·lents intencions de tots els implicats topen amb interessos contraposats que desemboquen en desenllaços sovint desastrosos. El seu humanisme pessimista sembla una reiterativa il·lustració d’aquell proverbi que afirma que l’infern està empedrat de bones intencions.

A «Todos lo saben» Farhadi trasplanta la seva manera de fer a Espanya (anteriorment ja ho havia fet a França amb resultats força correctes a «Le passé») i filma en castellà amb actors espanyols en un entorn rural de la comunitat de Madrid (al poble de Torrelaguna). Laura (Penélope Cruz), que actualment viu a Buenos Aires, viatja amb els seus fills a Espanya per assistir al casament de la seva germana petita. Enmig de la xerinola de les celebracions desapareixerà la filla adolescent de Laura en el que resultarà ser un segrest. El trasbals de l’esdeveniment anirà revelant poc a poc velles històries del passat, suposats secrets de família que finalment quedaran exposats com «vox populi». Sí, com anuncia el títol, tots ho sabien.

La pel·lícula, sense ser de cap manera menyspreable, no acaba de funcionar. No està a l’altura d’«A propòsit d’Ely» (que també tractava d’una desaparició femenina), ni d’«El viatjant», ni de l’obra mestra absoluta que era «Una separació». El guió discorre de forma irregular amb moments de gran intensitat i zones de grisa mediocritat, mentre que el descobriment de la identitat dels responsables de la trama criminal és totalment decebedor (per dir-ho suau). Tampoc ajuda l’excés de personatges amb frase i sense cap funció coneguda a la trama (i per què fer el nuvi català, si no volies emular «Ocho apellidos catalanes»?)

A favor de Farhadi diré que li ha quedat una ficció molt creïble des del punt de vista costumista. Contemplant les escenes festives d’aparellament rural ibèric (casament al poble) ningú no endevinaria que les ha rodat un cineasta iranià que no sap on és Torrelodones.

No sé a qui responsabilitzar de la direcció d’actors, perquè gairebé tots estan estupends i no estic segur que Asghar Farhadi fos qui els aconsellés. «Todos lo saben» exhibeix un veritable «dream team» de la interpretació nacional. Penélope Cruz brilla com a sòsies passional de Sofia Loren així que li posen una mica de drama a l’abast. Javier Bardem sempre està bé, aquí com a vell amant de la Laura; encara està millor Ricardo Darín com el seu marit banyut. Barbara Lennie, habitualment sublim, queda una mica estantissa. Mencions d’honor per a gent tan sòlida com Eduard Fernández, Ramón barea i Elvira Mínguez.

 D’acord, «Todos lo saben» no és un Farhadi reeixit; però ja us agradaria firmar per fer cada quinze anys una pel·lícula com aquesta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada