Vist aquí |
Fila 1: Baltimore, París, Baku, Gènova, Helsinki, Kryvyi Rih, Los Angeles, Miami, Kharkov, Dneprovsk, Newcastle.
Fila 2: Lyon, València, Amsterdam, Barcelona, Almaty, Rio de Janeiro, Rotterdam, Rouen, St. Louis, Sant Petersburg, Sofia.
Fila 3: Washington, D.C., Yekaterinsburg, Màlaga, Tblisi, Praga, Sevilla, Santo Domingo, Toulouse, Wuhan, Chiba, Alger.
Fila 4: Cairo, Bucarest, Brasilia, Atenes, Istanbul, Budapest, Rennes, Copenhagen, Tokyo, Brussel·les, Tashkent.
Fila 5: Novosibirsk, Monterrey, Mexico, Medellín, Maracaibo, Manila, Lisboa, Lille, Kiev, Valparaiso, Recife.
Fila 6: Perugia, Xian, Ankara, Naha, Kazan, Brescia, Samara, Nanjing, Lausanne, Hangzhou, Marseille.
Fila 7: Fortaleza, Catània, Varsòvia, Nizhny Novgorod, Shanghai, Porto, Minsk, Daejeon, Moscou, Valencia (Venezuela), Liverpool.
Atès que de forma quasi universal es denomina “metro” al mitjà de transport urbà subterrani, no estranya que la majoria de logos de les companyies que realitzen aquest servei consisteixin en una lletra “M” sense més. Entre les excepcions més notables hi ha la del pare de tots els metros, el de Londres, que es fa dir “underground”, i el de Nova York que es coneix com a “subway”. Més a prop de casa, el de Madrid, encara que es denomini metro, utilitza en el logo el seu nom sencer; mentre que el de Bilbao opta per les petjades successives d’un “chato” de vi.
A la imatge de dalt es recullen els logos dels metros de 77 ciutats del món, 77 emes de totes les formes, estils i colors. En una primera ullada sembla que guanya el color vermell, precisament el del metro de Barcelona (2.4), un dels logos més senzills i elegants (en aquestes coses millor no complicar-se la vida). Ankara (6.3) se li assembla molt, però té la meitat de la grapa. Predominen les majúscules, encara que hi ha alguna minúscula ben bonica, com la del metro de València (2.2), que comparteix excentricitat amb Amsterdam (2.3) i Lisboa (5.7).
Em fa gràcia les que contenen una fletxa que es dirigeix avall, com si volguessin indicar-te la natura subterrània del transport. És el cas de Sofia (2.11), Istanbul (4.5), Budapest (4.6), Lille (5.8) o Varsòvia (7.3). Deixeu-me dir que alguns dels dissenys més lamentables coincideixen amb ciutats de l’àmbit ex-soviètic. O no us semblen millorables els casos de Baku (1.3), Kharkov (1.9), Dneprovsk (1.10) —no s’inspira en el logo d’Adidas?—, Almaty (2.5), Bucarest (4.2), Tashkent (4.11), Novosibirsk (5.1), Samara (6.7) o Nizhny Novgorod (7.4)?
Tblisi (3.4) em fa pensar en el diari esportiu MARCA i Kiev (5.9) en la cervesa Moritz amb uns calçotets verds a sota. Trobo Manila (5.6) extremadament lletja, encara que vulgui reflectir la duplicació de la M en colors de caca. Els orientalismes xarons de Xian (6.2) i Nanjing (6.8), millor oblidar-los. En quant a París (1.2), no té res d’intrínsecament criticable, però mereixeria deixar una impressió més duradora.
Deixeu-me salvar un clàssic com Mèxic D.F. (5.3) i els seus dignes successors Medellín (5.4) i Maracaibo (5.5). Em fa gràcia també la falsa innocència de Porto (7.6), la promesa d’un cor a Tòquio (4.9), els ulls del Bibendum a Naha (Japó) i el gest expressiu de Sevilla (3.6).
I encara que jo no combregui amb l’esperit participatiu que se suposa als blogs, ¿us puc preguntar quina és la vostra “ema” favorita del quadre de dalt? Gràcies, vostès les tenen totes, per descomptat.
Jo anava a quedar-me amb la que s'assembla al logo de Moritz, que ja veig que no t'ha passat per alt. A Kiev tenen bon ull
ResponEliminaXexu, vaig haver de comparar-les per adonar-me que la de Moritz és blava i no verda. Es nota que a Kiev beuen com a cossacs.
EliminaVes que no em traeixi el costum, però jo voto 2.4. Avorridota de mena, sí.
ResponEliminaO xovinista, Matilde.
EliminaA Lugo no hi ha metro, messié! (Ara seré el blanc de les ires gironines, per qüestions de fúmbol!)
EliminaBé, xovinista d'adopció (i no em repliquis que a Vic no hi ha metro).
EliminaD'acord, però és que només sóc xovinista quan es parla de o pulpo à feira, o, si molt m'apures, de lacón con grelos, consti.
EliminaOstres! Quins temps! El especials sobre els plànols dels metro!
ResponEliminaNo sabria quin triar. Crec que escombraré cap a casa i diré el de Barcelona :P
PD: Tòquio no és 4.9?
Sou molt conservadors, però a mi també m'agrada.
EliminaPD: tens raó, ja ho corregit. Gràcies.
Medellin, m'agrada la verticalitat de la M!
ResponEliminaSí, Medellín està bé, encara que fa tot el possible per amagar que és una M.
EliminaParís.
ResponEliminaNo ho hagués dit mai, però suposo que estàs una mica farta dels bigarraments magribins.
Elimina