dimarts, 21 de gener del 2020

Més ençà hi ha monstres (2)

A "My Favorite Thing is Monsters" Karen visita acompanyada del seu germà The Art Institute of Chicago" amb la intenció d'aprendre els fonaments de la composició pictòrica; però aviat se sent atreta pel món fosc i fantasiós que contenen els quadres. Des del seu racó en el món, percebuda a si mateixa com una bestiola assetjada, no pot evitar agermanar-se amb els monstres del cinema de sèrie Z, les abominacions que troba a les cobertes de les revistes "pulp" i les inquietants pintures que s'exhibeixen impunement als temples de l'alta cultura. Com és el cas de la imatge de dalt, "El sàbat d'una bruixa" de Cornelis Saftleven, un tot terreny holandès, especialista en pintar animals.

Al veí museu de Detroit, però molt més cèlebre, és "El malson" de Johann Heinrich Füssli,  suís trasplantat a Anglaterra on se'l coneixia com Henry Fuseli. Quadre estranyíssim com pocs, anunciava ja el primer romanticisme a finals del segle XVIII i deixaria una petja indeleble al surrealisme amb el seu descarat erotisme.


En canvi no en sabia res d'aquest artista ni del quadre: "Sant Guillem de Tolosa turmentat pels dimonis" d'Ambroise Frédeau. Es pot veure al convent dels Agustins de Tolosa de Llenguadoc.



I per acabar aquest repertori truculent, "Sant Pere, màrtir" de Carlo Crivelli. Hi ha gaires imatgeries més sanguinàries que les que gasta el martirologi de l'església catòlica?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada