diumenge, 27 de març de 2022

Mare Rússia

Atès que Caterina la Gran sembla ser el model adoptat per Vladimir Putin a l’hora de retornar-li l’esplendor a la pàtria russa, potser no és la millor de les idees posar-se a mirar ara la segona temporada de «The Great», que tracta precisament de la vida de l’emperadriu que va conduir el país al seu màxim apogeu. Esclar que la sèrie de Hulu, que es pot veure al canal Star, és tan desvergonyida i tan poc respectuosa amb tot el que toca, que de segur a Putin li deu produir urticària només de pensar-hi.

Si la primera temporada es subtitulava «Una història ocasionalment verídica», la segona ja adverteix directament que és «Una història gairebé del tot falsa», de manera que el seu creador Tony McNamara no enganya ningú. O sigui que que farien bé els professors de mantenir «The Great» ben lluny de les aules escolars, perquè no té ni un pèl de pedagògica (i, a més, és bastant procaç). A l’inici d’aquesta temporada el cop d’estat de Caterina ha triomfat i el brètol del seu marit està confinat en una de les ales del palau. La reclusió no és gaire severa, ja que l’emperadriu té dos motius per ser benvolent: està embarassada del seu primer fill i acaba de descobrir la mestria del tsar en matèria de cunnilingus. 

Mentrestant intenta introduir canvis en el país tot seguint el model de la Il·lustració. Fracassa tant amb la llibertat de culte, com amb l’educació de les dones i l’abolició de l’esclavatge, i tampoc es guanya l’acceptació de la cort, que la continua considerant una intrusa. Si tot aquest resum us sembla moderadament raonable, ja podeu abandonar tota esperança, perquè el to general és de farsa grollera, negra, lúbrica i una mica sanguinària.

Rodada a Nàpols (per acabar d’espatllar el rigor històric) i amb una colla d’actors poc coneguts i bàsicament anglesos, aquesta temporada compta amb les breus presències estel·lars de Jason Isaacs (Pere el Gran) i Gillian Anderson (la mare de l’emperadriu). Si Nicholas Hoult fa un tsar Pere III agradable a la vista i poca cosa més, és la seva esposa Caterina la veritable raó de ser de tota la sèrie. Elle Fanning, amb deliciosa desimboltura, és capaç de clavar les rèpliques com a perfecta comediant, mostrar-se encisadorament desvalguda (si l’ocasió ho requereix) i enamorar amb la seva presència cada moment de «The Great». Ella sola ja en justifica el visionat. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada