dimecres, 20 de març del 2019

Amnèsia per conveniència

"The Sinner" (2017), sèrie visible a Netflix basada en una novel·la de l'alemanya Petra Hammesfar, gaudeix de molt bona reputació crítica (94% d'aprovació a Rotten Tomatoes); però m'ha semblat un nyap considerable, cosa que demostra que no tots veiem el món de la mateixa manera.

La jove mare de família Cora Tannetti (Jessica Biel) és a la platja pelant-li una pera al seu fill, quan sense venir a tomb es llença sobre un banyista desconegut i el deixa fregit a punyalades. Tot i que Cora es declara culpable, el detectiu Harry Ambrose (Bill Pullman) sospita que existeixen motius amagats. I és que fa tres anys, Cora va estar desapareguda durant dos mesos, i des de llavors no recorda què li va passar en aquest lapse de temps.

Tot i reconeixent que la pera és un extraordinari detall del guió (la majoria dels professionals haguessin optat per la poma com a fruita prioritària); cal denunciar que el recurs a la protagonista amnèsica, que es passa els capítols besllumant flaixos d'imatges inconnexes del passat, i que només recupera la memòria "in extremis" a l'últim capítol, és barat, injustificable i sobiranament avorrit.

Com que contemplar un personatge fent gestos turmentats, tot intentant recordar alguna cosa, és tan distret com seguir una cursa de cargols, a "The Sinner" s'hi afegeixen altres ingredients, com per exemple allò tan psicològicament" solvent dels traumes del passat. Resulta que Cora havia tingut una germana petita, malaltissa de naixement, i ara ja morta; i uns pares catòlics que estan com per tancar-los. Perquè als Estats Units sembla que no hi ha catòlics pecadors i relaxats, com els de casa nostra, i tots s'han de mortificar les carns sota una imatge de Crist "king-size", mentre escampen la culpa a dojo entre tots els membres de la família.

Per si això no fos suficient, al personatge del detectiu, per fer-lo més suposadament 3D, li pengen una història personal que no té cap interès —relació masoquista amb una amant ocasional, intent de salvar el matrimoni amb una esposa que no està gaire al cas—. De debò hi ha algú que s'empassi aquestes escenes postisses que només allarguen el tedi?

Jessica Biel és molt bufona, però sembla que la seva expressió principal és la del patiment extrem, amb afegitó de llavis sensuals entreoberts. A més és quinze anys més gran del paper que representa. Bill Pullman, per la seva banda, sembla el difunt Robin Williams, però amb el doble de tics (si això fos possible, i imaginable).

"The Sinner" comet totes les trampes de guió imaginables, començant per uns personatges secundaris que enganyen l'espectador, sense cap altre motiu que el de postergar la revelació final. Tot el capteniment de les dues germanes —Cora i Phoebe— no podria ser més forassenyat, per no dir estúpid, i es diria que es mereixen totes les desgràcies que els hi passen. A casa hem odiat força aquestes "pecadores". No cal dir que la segona temporada la veurà sa tia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada