dimarts, 29 d’agost del 2023

«Un amor fora ciutat», Manuel de Pedrolo


Un amor fora ciutat, Manuel de Pedrolo
Deriva Editorial, 1996

Manuel de Pedrolo, el nostre polígraf màxim, es diria que va voler tocar tots els gèneres literaris i totes les grans qüestions de l’època. L’any 1959 devia pensar que, com a tema candent, havia arribat el moment de parlar de l’homosexualitat masculina; la seva resposta fou la novel·la Un amor fora ciutat (bon títol!), tot i que per problemes de censura no la va poder publicar fins l’any 70. En un gest que crec únic en la seva obra, el text ve precedit per una nota en la qual s’agraeix l’assessorament d’un psicoanalista i un homosexual a l’hora d’escriure el llibre. Aquest advertiment ja deixa entreveure que l’autor anava una mica peix en la matèria, sospita que la lectura confirmarà.

La novel·la s’inicia sense més preàmbuls quan la Maria Rosa acaba de descobrir fastiguejada que el seu marit Lluís és homosexual. Ella amenaça amb deixar-lo i ell intenta que no ho faci, tot detallant la seva peripècia vital com a justificació de la situació present. Els seus arguments o excuses formaran el cos de la novel·la i desembocaran en una pregunta final: abandonarà la Maria Rosa el seu espòs mentider o li donarà una segona oportunitat? Però Pedrolo, sempre experimentador, en realitat ens està explicant dues històries pel preu d’una. Com aviat descobrirem, tot i que els personatges es diuen igual (Maria Rosa, Lluís, Miquel…), es van alternant dos relats amb protagonistes diferents, com si així l’autor volgués abastar diverses casuístiques sobre el fet homosexual i el seu origen. Tindrem doncs un Lluís que ha crescut amb una mare possessiva i un pare absent, i un segon Lluís que té una mare maligna i un pare bonàs i tou (suposo que tots ells fruit de la inspiració del psicoanalista assessor). La veritat és que, independentment de les intencions del novel·lista, la lectura d’Un amor fora ciutat esdevé un embolic, perquè és fàcil perdre el fil i no saber quin dels dos lluïsos està parlant; si és el que és orfe de pare o el que ho és de mare, si és l’estudiant de dret que va conèixer en Raül a l’estació de Manresa o el que treballa a un despatx i rep la mala influència del seu col·lega Pere.

Invariablement, sigui l’un o l’altre, cap d’aquestes relacions tindrà gaire futur; a la novel·la tots els vincles homosexuals es veuran abocats tard o d’hora al fracàs. No és que Pedrolo hi dediqui gaires línies als moments d’intimitat entre homes, no sé si per desconeixement o per aversió. El que sembla interessar-li realment són els esforços, sovint frustrats, que fan els protagonistes per consumar una relació plena amb una dona. Abunden les escaramusses de llit i els instants d’impotència que finalment culminen amb sengles matrimonis que, si no guareixen els homes del seu vici, almenys ho dissimulen prou bé.

Tot té el regust ranci d’una època en que la gent vivia a dispesa, bevia licors dolços i estava abonat a sopar a una fonda. Les dones es dividien entre les destinades al casament i les que servien per desfogar-se, meuques o vídues libidinoses. A la novel·la totes elles mostren una sola aspiració: esdevenir mestresses de casa. Però si els costums han quedat obsolets, també el llenguatge, ple d’eufemismes carrinclons, produeix una certa vergonyeta.

Vaig voler aprofitar un matí, quan, en llevar-me amb el cos encara tot càlid de la dormida, sentia dintre meu aquell reconfortant benestar amb que d’adolescents ens despertem, tots endurits de secretes cobejances.

Sí, jo com tots, em vaig lliurar a aquesta recerca i fins i tot, un moment vaig pensar haver assolit el meu objectiu, quan m’havia arrossegat ja per tota mena de cambres, quan ja ni gairebé no podia comptar els braços que m’havien enllaçat, quan el corc ja havia començat a fer forat dintre meu. En realitat, però no ho sabia, ja havia fet tard. Això no obstant, encara era jove, només tenia vint-i-un anys. Ell en tenia divuit i era un minyó gentil, fill d’un contractista d’obres de Tarragona. Estudiava ciències químiques i vivia a dispesa.

D’en Miquel me’n va parlar quan ja feia potser un mes o dos que es coneixien, i si fins aleshores havia mantingut en silenci la seva existència era per una certa desconfiança, rara en ell, que durant molt de temps, m’ho va confessar, l’obligà a preguntar-se si per primera vegada en la seva vida no havia comès una ximpleria que, a la llarga, li podia costar cara. Perquè en Miquel era una experiència que encara no s’havia permès. Pertanyia a un món misteriós i ombrívol; era, com ja saps, un negre…

Si pensem que a la dècada dels seixanta, per no anar més lluny, Terenci Moix ja havia publicat obres com La torre dels vicis capitals o El dia que va morir Marylin, on la homosexualitat es tractava amb molta més llibertat, és fàcil veure que Un amor fora ciutat va veure la llum massa tard i els anys posteriors tampoc li farien cap favor.

10 comentaris:

  1. Els llibres de Pedrolo, en general, han perdut pistonada amb el pas del temps però tenen un valor sociològic sobre 'com érem' i què es considerava agosarat pels voltants de casa, Malgrat ell mateix crec que era molt conservador.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La veritat és que ara no conviden gaire a llegir-lo, malgrat el rellançament que s'està fent del cicle de "Temps obert". Aquest el vaig investigar per motius evidentment personals i vaig quedar força escarmentat.

      Elimina
  2. Ja fa un temps que vaig decidir llegir l'extensa bibliografia d'en Pedrolo i ho vaig fent a ritme de 5 o 6 llibres a l'any. Aquest que ressenyes encara no l'he llegit, però he de dir que sí que m'he trobat aquest 'regust ranci' en altres de les seves obres.

    Estic d'acord amb la Júlia, també trobo que molta de la seva obra no ha envellit massa bé, però alhora li dono aquest valor de mostrar-nos com era la Catalunya d'aquells anys en plena dictadura que a mi em provoca prou interès.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Potser sí que té aquest valor sociològic, però amb altres autors de l'època no se m'ha fet tan asfixiant.

      Elimina
  3. En Pedrolo i els jardins on ens ficava, sempre he pensat que podent, com podia, haver estat un gran autor, es va perdre rere els seus experiments. Ei, i des de l'admiració que li professo, però hi ha obre que, i lassa!, no calien.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Quan escrius tant i tant és impossible aplicar sempre el control de qualitat. De totes maneres no seré jo qui blasmi un autor per ser massa ambiciós.

      Elimina
    2. Potser si que no cal blasmar-lo a ell si no a una cultura sempre necessitada de referents universals que acaba fent odiar per excés d'exposició.

      Elimina
    3. Un exemple ximplet, algú més jove que jo em va preguntar que com és que els seus personatges van 'tant a missa', el problema no és el que fan sinó com s'explica, crec. De tota manera no li trec el mèrit d'haver encetat molts gèneres en català, tampoc no crec que el problema fos que escrivís massa, hi ha qui ha escrit un parell de llibres suposadament boníssims i jo els he trobat un rotllo. De tota manera amb els autors tan treballadors hi ha el problema de què hauries d'accedir a tota la seva obra per fer-ne una valoració objectiva. Aquest, precisament, no l'he tornat a llegir i quan ho vaig fer per primera vegada em va semblar 'el no va más', m'ha passat, sense voler comparar, amb d'altres com Porcel, nosaltres també canvíem.El primer que vaig llegir d'ell va ser 'Cendra per Martina' i allò de què la pobra víctima violada quedi condemnada a l'ostracisme i la germana ardent sembli una viciosa avui ja ho veig d'una altra manera, afortunadament. De tota manera per aquí i no sé si per enllà es passa de la sacralització i la gran descoberta al penjament indiscriminat. El tema de Pedrolo i el sexe i les dones mereixeria una tesi doctoral seriosa, he, he.

      Elimina
    4. Cal ser comprensius amb les servituds de l'època, però coses com "endurits per secretes cobejances" o "arrossegar-se per les cambres" ja devia sonar en el seu moment una mica melodramàtic. O el cas del personatge del negre, que té estudis universitaris, però sempre remarca la seva bellesa "animal" o "bestial".

      Elimina