dimecres, 6 de novembre de 2013

El dimoni de les llistes: sevillanes

“The Duenna” de Thomas Linley (1775)
“El barber de Sevilla” de Giovanni Paisiello (1782)
“Les noces de Fígaro” de Wolfgang Amadeus Mozart (1786)
“Don Giovanni” de Wolfgang Amadeus Mozart (1787)
“Don Giovanni Tenorio” de Giuseppe Gazzaniga (1787)
“El barber de Sevilla” de Nicolas Isouard (1796)
“Les noces de Figaro” de Marcos Portugal (1799)
“Leonora” de Ferdinando Paer (1804)
“Fidelio” de Ludwig van Beethoven (1814)
“El barber de Sevilla” de Francesco Morlacchi (1816)
“El barber de Sevilla” de Gioachino Rossini (1816)
“La forza del destino” de Giuseppe Verdi (1862)
“Carmen” de Georges Bizet (1875)
“Conchita” de Riccardo Zandonai (1911)
“Esposalles al monestir” de Serguei Prokofiev (1946)
“The Duenna” de Robert Gerhard (1947)

7 comentaris:

  1. És curiós que hi hagi tantes òperes ambientades a Sevilla; però és miraculós que moltes d'elles (Bizet, Rossini, les dues de Mozart, fins i tot Verdi) puguin ser situades sense cap vacil·lació al capdamunt del gènere. I la de Beethoven, ha estat discutida en la seva qualitat d'òpera, però musicalment és excelsa.

    ResponElimina
  2. És curiós com el mite de l'Espanya exòtica comença al s. XVIII i s'escampa gràcies, en part, a la música.

    ResponElimina
    Respostes
    1. En part a la música, en part a la inquisició.

      Elimina
  3. Deu ser cosa del embrujo de Sevilla, encara que Fígaro i Don Giovanni tenen molt a veure. Ma in Ispagna, son già cent e cinc, diuen aquí:

    http://www.visitasevilla.es/es/listado-de-operas-en-Sevilla

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si els interessats ho diuen, serà veritat.

      Elimina
  4. més de mig segle sense cap incorporació a la llista, potser que facis alguna cosa, no? :P

    ResponElimina
    Respostes
    1. Per l'enllaç de José Luis veuràs que algú ja s'ha ocupat del problema.

      Elimina