dilluns, 12 de gener del 2009

Experiment

Almudena Grandes em cau simpàtica perquè resisteix com la més esquerranosa dels columnistes de l’escuderia de EL PAÍS. Tot i això, avui ha ficat la pota fins l’engonal en la seva col·laboració a la darrera pàgina dels dilluns. Deia literalment:

“El experimento consta de tres fases, y la primera es una simple división, 775.000 millones entre 6.700 millones. Si la realiza obtendrá como resultado 115, con una serie de decimales que despreciaremos para simplificar. ¿Y dónde está la gracia?, se preguntará usted. La gracia está en que el dividendo representa los 775.000 millones de dólares del plan de reactivación económica diseñado por Obama. El divisor somos los 6.700 millones de personas que existimos en este planeta. Y el resultado son los 115 millones de dólares que nos tocarían a cada uno si los repartiéramos entre todos.”

Per molt que repeteixi els càlculs, a mi només em surten 115 dòlars per cap i, encara que incloguem els cèntims que ella menysprea, la quantitat resultant no és per tirar coets ni tan sols a Eritrea. Però ella insisteix:

“¿Está usted diciendo “no puede ser”, “no me lo creo”, “es imposible”? Bien, pasemos a la segunda fase del experimento. Fuera calculadora. Divida usted a mano, con las benditas tablas de toda la vida. ¿Cambia el resultado? No, ¿verdad? Haga la prueba, 115 millones por 6.700 millones. Por más que borre y multiplique, obtendrá siempre 770.500 millones, porque antes hemos despreciado los decimales.”

Arriba un moment que tantes formes diferents d’equivocar-se em fan dubtar de mi mateix. M’estic perdent algun significat críptic de l’article? Un diari tan important com EL PAÍS no té editors amb lleugeres nocions d’aritmètica? Ometré la benintencionada conclusió de l’article: l’escriptora fa honor al seu cognom quan es tracta de fer càlculs. Segurament al C.O.U. de Lletres va fer Matemàtiques Especials.

PS: una vegada més he arribat el darrer a publicar aquest "scoop" a la blogosfera. Sembla que fins i tot l'espessa Rosa Montero, que també va fer el batxillerat de lletres, va destapar la fal·làcia del càlcul fa una vintena de dies. La Grandes i jo ens amaguem compungits. Estic segur que la Montero té sempre un amic matemàtic a prop. Com ha de ser.

1 comentari:

  1. Jo també vaig fer "Matemàtiques especials" i malgrat això vaig veure que alguna cosa no anava bé en la columna de la Grandes...Deuria ser molt obvi.

    ResponElimina