2012 Headline, dissenyada per les olimpiades de Londres, es pot imaginar res de més lleig?
De ser un art transparent només a l’abast dels professionals del disseny i de l’edició, la tipografia ha passat en pocs anys a ser matèria en la qual tothom hi té alguna cosa a dir. El motiu d’aquesta sobtada democratització la trobareu a la barra d’eines del vostre ordinador, on un menú desplegable us permetrà escollir pels vostres treballs d’autoedició la lletra que més us escaigui: des d’una intemporal Bodoni fins a una informal Brush Script, passant per totes les gradacions que puguin trobar-se entre el classicisme i l’aberració. Tot d’una hem descobert que els textos es poden escriure amb estètiques ben diferents i que darrera de cada aparença hi ha tota una història. Aquest bloc, fill d’un esteta amb dèries tipogràfiques, ja ha fregat el tema amb més o menys fortuna en algunes ocasions.
Possiblement, si no fos per aquesta popularitat que la tipografia ha conquerit entre els llecs, no existiria un llibre com “Es mi tipo” del britànic Simon Garfield (editat per Taurus aquest 2011), una miscel·lània sobre fonts tipogràfiques de gran amenitat per a qualsevol que senti interès pel disseny de les lletres, per la seva història i per les persones que les fan possibles.
Garfield, sense gaire ordre, va enfocant la qüestió des de diversos punts de vista, de vegades a partir d’una anècdota, d’altres a partir de la figura d’un tipògraf de talla o d’una font determinada. Desfilen algunes històries cèlebres, com la de la lletra pueril que envaí la Terra com un virus maligne o la de l’escandalós “Verdanagate” d’IKEA, junt amb d’altres menys conegudes, com la de les fonts tipogràfiques que desaparegueren al fons del Tàmesi.
Breus capítols intercalats al llarg de l’obra se centren en una o altra font determinada, interessant per la seva originalitat o el seu valor històric. Desfilen així tipus tan indiscutibles com la Gill Sans, l’Albertus, les Mrs Eaves i Mr Eaves, la Frutiger, la Futura, l’Optima, la Sabon o la Vendôme. També s’entrevista informalment a primeres figures com Mathew Carter, Vincent Connare o Luc(as) de Groot, el dissenyador de la Calibri que, gràcies a ser la lletra per defecte de tots els productes Microsoft, és possiblement la tipografia més usada del planeta.
Llegint “Es mi tipo” descobrireu com la lletra Gotham contribuí a la victòria d’Obama, us assabentareu de les tèrboles relacions íntimes del per altra banda excel·lent Eric Gill i també rebreu informació essencial sobre les preferències tipogràfiques de Jennifer Lopez (la Shelley) o Ricky Martin (la Palatino). Com a bon autor anglès Garfield dóna nombroses mostres d’humor, però el llibre és prou seriós i està curosament editat, fins i tot es pren la molèstia d’escriure cada font mencionada en la seva pròpia tipografia per fer-se una idea aproximada del seu efecte.
Com a “bonus track” reprodueix la fabulosa taula periòdica que vaig publicar aquí fa uns mesos i, per a qui cregui que ja ho sap tot sobre tipus, informa d’un joc on cal endevinar si els noms que van apareixent a la pantalla són d’una font o d’un formatge. Finalment, per a qui cregui que l’elecció de la lletra ens retrata, pot respondre quatre senzilles preguntes (en anglès) per descobrir quina és la lletra que més li escau. A mi sembla que em toca la Perpetua de l’Eric Gill i ja m’està bé.
M'ha tocat una Corbusier Stencil, Allau. No et diré què he contestat.
ResponEliminaNo repetiré les teves respostes en públic, però auguro que has de ser un noi complicat.
ResponEliminaalguna cosa he fet malament,en surt un senyor sense cap que comença a bellugar-se en la seva cadira que grinyola y que em posa del nervis . . .
ResponEliminaDe totes maneres a mi m'agrada la Verdana.
m'ha sortit Courier, un tipus que no li faig la cort mai! on hem acabat, Allau, que em pensava que avui ens donaves uns consells per escollir una font.. i gràcies per la taula periòdica, no la coneixia.
ResponEliminaaquestes dels JJOO, sí que han d'anar al fons del Tàmesi!
ResponEliminaM'he quedat sense saber la meva. Preguntes massa difícils.
ResponEliminaOrnée, m'ha dit el tio aquest de la llibreta. Que el bombin!
ResponEliminaM'ha aconsellat la New Alphabet, una font simpàtica per al títol d'una novel·la d'Arthur C. Clarke, però poc pràctica per a parlar de diccionaris prefabrians.
ResponEliminaFrancesc, és que has de donar-li un nom i un cognom, encara que siguin ficticis, perquè comenci l'interrogatori. Amb la Verdana vas sobre segur.
ResponEliminaUi, Kalamar, la courier no és de les més distingides, torna-ho a provar encara que sigui mentint.
ResponEliminaL'alfabet olímpic està a l'alçada del logo:
http://logos.wikia.com/wiki/File:2000px-London_Olympics_2012_logo.svg.png
José Luis, no t'has llevat introspectiu.
ResponEliminaMatilde, si m'hagués sortit l'Ornée, jo també hauria engegat el tio.
ResponEliminaPuig, potser no tens la personalitat adequada per tractar temes prefabrians ;p
ResponEliminaPerpetua Titling Light. Em dec estar fent molt vell...
ResponElimina14 comentaris i encara ningú no s'ha ficat amb la comic sans? es estrany...
ResponEliminaHa, Santi, deu ser cosa de família.
ResponEliminaPons, és que ja l'hem maltractada en tantes ocasions que ens comença a fer pena.
ResponEliminaOstres, un llibre recomanat per l'Allau i en Leb demana ser demanat als reis.
ResponEliminaLa primera tipografia és horrorosa, fa mal als ulls! Sort que passo d'olimpiades...
Galde, t'has fixat en la lletra "o" que imita les anelles olímpiques? Fa mal d'ulls!
ResponEliminaHello! I could have sworn I've been to this site before but after checking through some of the post I realized it's
ResponEliminanew to me. Anyhow, I'm definitely delighted I found it and I'll be book-marking
and checking back frequently!
Here is my webpage: Generateur De Code PSN