dimarts, 12 de juny del 2012

Definicions

Per motius lúdics per tothom coneguts, sovintejo les excursions pel diccionari, i de tant en tant em duc una sorpresa. Agradable o no. De forma completament fortuïta he anat a parar a la definició de la paraula “pederàstia” que fa la segona edició del diccionari (en línia) de l’Institut d’Estudis Catalans:
pederàstia: Relació sexual entre un home adult i un infant, generalment del mateix sexe.
No sóc persona gaire maniàtica, ni gaire amiga dels excessos de la correcció política i un genèric expressat en masculí no em treu la son; però opino que aquí s’han excedit de la pitjor manera possible. És cert que històricament a la Grècia clàssica hi hagué un mètode pedagògic, més actiu encara que el de la Montessori, on un senyor adult s’ocupava de l’educació d’un adolescent, mentre se’l beneficiava sexualment com a retribució interessada. Però aquesta definició historicista de la pederàstia, que encara taca el vocabulari de la llengua francesa i els seus tergiversadors “pédés”, em sembla a dia d’avui una injustícia abominable quan se la treu de context.

En ple 2012, parlar de pederàstia és deixar-se de punyetes i mencionar en primera instància els abusos infantils. És un assumpte del qual em desagrada escriure, i si bé és cert que la majoria dels seus perpetradors acostumen a ser barons, no hi ha cap dada que confirmi que busquen víctimes del seu mateix sexe. Gosaria aventurar que amb objectes de desig d’edat tan prematura pesa més la immaduresa que el gènere.

L’Alcover-Moll, que sembla mantenir un tuf prestigiós de diccionari de la pagesia pancatalanista, conté una definició molt més raonable:
pederàstia: Abús deshonest comès contra la infància; per ext., Sodomia entre homes; cast. pederastia.
No sóc gaire amic de les cartes al director ni de les mocions de censura quixotesques; però crec que algú haurà de començar a moure’s perquè aquesta desafortunada definició deixi de demonitzar-nos als gais catalans, especialment als que hem estat gerontòfils de tota la vida.

18 comentaris:

  1. se n'haurien de canviar tantes de definicions dels diccionaris, aquesta suposo que d'aci a deu o vints anys la revisaràn.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ja sé, Francesc, que aquestes coses requereixen temps; però, en la meva innocència, pensava que la feina ja estava feta.

      Elimina
  2. Allau, sobre aquest tema no es pot parlar de forma desacomplexada -el molt que t'agrada, he, he- perquè desvetlla moltes visceralitats. Crec que avui es magnifica tot molt el que té relació amb la infantesa i a tots i totes de petits, en aquells grisos anys, ens havien arrambat al cinema i a l'autobús o ens havien ensenyat les vergonyes sense que s'enfonsés el món. Un altre tema són les violacions, els abusos amb violència i coses així. Sobre la demonització dels gais és ben cert, he escoltat molts disbarats. Els diccionaris de tota manera són plens de disbarats que es van arranjant quan els costums evolucionen i algú se n'adona, així com d'explicacions que van quedant anacròniques, no són res més que instruments fets per humans limitats, com tots, i així s'han de considerar i no com una bíblia dogmàtica. No fa ni quatre dies quan les feministes van trobar un doll de penjaments vers la dona com allò de dona pública versus home públic. Els exemples fabrians són molt sucosos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Precisament, Júlia, perquè el tema és delicat hi haurien de posar una mica més d'atenció.

      Elimina
  3. Hi fico cullerada. Al GDLC en línia, el www.diccionari.cat, recull la següent definició:


    "f PSIC 1 Relació sexual d'un home adult amb un impúber, generalment del mateix sexe.

    2 impr Homosexualitat."

    No me n'havia adonat mai. Ho trobo ben bé fruit d'una època pretèrita, un dels tants exemples que hi ha als diccionaris.

    Clea

    ResponElimina
  4. doncs jo la revisió del diccionari que he fet avui ha sigut per buscar "gerontòfil", quines coses que s'aprenen en aquest bloc!

    ResponElimina
  5. Por desdgracia, de esa asociación de ideas no nos libraremos con facilidad...

    ResponElimina
    Respostes
    1. La RAE lo hace un poco mejor:

      pederastia.

      (Del gr. παιδεραστία).

      1. f. Abuso sexual cometido con niños.

      2. f. sodomía.

      Elimina
  6. Estic d'acord, cal actualitzar-ho. No crec que avui en dia aquesta associació directa entre pederàstia i homosexualitat la faci gaire gent ja. Per desgràcia sobren exemples de pederastes de totes les tendències.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs si la gent ja no fa aquesta associació, canviem la lletra i no els donem idees.

      Elimina
  7. Estic d'acord amb tu, Allau i em sembla infame que un país de la riquesa literària de França apliqui tranquil·lament "pédé" al gai quan ja tenim clar que és essencialment i substancialment diferent i mentre la pederàstia és , se suposa, una degeneració del comportament humà adult vers els infants, l'homosexualitat no implica cap anomalia.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Mira, Glòria, si ho acompanyen de "impròpiament" o "per extensió" encara ho puc aguantar, el que no tolero és una mentida tan flagrant.

      Elimina
  8. Jo, d'algú, m'enfadaria per allò de la gerontofília. Que li estàs dient vellet? ai, mare! :)

    Respecte a la definició, on cal signar perquè ho corregeixin? En aquestes alçades em sembla vergonyós.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Clídice, potser per voler-me distanciar m'he passat, oi? ;p

      Elimina
  9. Aquestes perles hi són en tots els diccionaris. Jo, com a lexicògraf (de la llengua castellana), n'he fet un parell, de diccionaris, i he pogut arreglar algunes coses (en algun cas gairebé en forma d'acudit; ja ho explicaré algun dia).

    La RAE ho fa prou bé. És la solució que vaig adoptar jo: com a mínim s'obvia la qüestió de gènere tant en el cas de l'abusador com de la víctima.

    La segona accepció s'ha de mantenir perquè prové d'un fet històric, com ja apuntes tu, tot i que caldria contextualitzar-ho perquè la gent no es confongui.

    Jo també he estat més de buscar parelles amb "experiència" ;), però al final m'he quedat amb una més jove que jo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Enric, és que arriba un moment que ja no trobes ningú que sigui més gran que tu, llavors t'has de conformar amb algú de més jove, com també m'ha passat a mi.

      Elimina