dimecres, 15 de maig de 2013

Basat en Bass (1)

En Santi m’incitava fa dos dies a parlar del llegat que ha deixat l’obra de Saul Bass en altres dissenyadors i citava la coberta del disc d’Elvis Costello “My flame burns blue”. Indubtablement, tant la disposició cromàtica del fons com la tipografia remeten a l’arxifamós pòster d’“Anatomia d’un assassinat”, per tant caldria considerar-ho com un homenatge en tota regla. D’igual forma el single de The White Stripes “The Hardest Button to Button” té tot a veure amb “L’home amb el braç d’or”.

Tanmateix, quan Art Sims dissenyà el cartell de “Clockers” (Spike Lee, 1995) com homenatge a Bass via “Anatomia d’un assassinat”, l’homenatjat s’emprenyà com una mona i s’ho prengué directament com un robatori.

De vegades la petjada de l’estil és tan potent que s’arriba a atribuir a l’artista obres que no són seves, com passa sovint amb el cartell de “West Side Story” (Robert Wise, 1961), que en realitat va signar Joe Caroff.

Tot seguint aquesta tendència, opino que el cartell de “L’última temptació de Crist” (Martin Scorsese, 1988), del qual desconec el dissenyador, mostra ecos de Bass, encara que sigui de forma molt repolida.

Com també ho fa “28 Days Later” (Danny Boyle, 2002). O serà que ja hi veig 50 ombres de Bass a qualsevol cartell en roig i negre?

15 comentaris:

  1. Genial això de fer les influències d'en Bass! A hom se'l pot considerar bo quan l'imiten i té seguidors encara que no estiguin a l'alçada.

    ResponElimina
  2. Galde, sense la necessitat que el copiessin Bass ja era bo!

    ResponElimina
  3. I és que és tan difícil d'inventar la sopa d'all!
    No són els epígons el signe major del mèrit d'un estil?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sempre queda el dubte de si és un plagi o un homenatge.

      Elimina
  4. Bona feina de recerca d'imitadors! Molts no els coneixia. Ara, em sembla que amb els 28 days has estirat una mica massa la mà... :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Salvador, reconec que els 28 days no els tenia gens clars. A veure si demà afino més.

      Elimina
  5. Jo el que veig més pillat és el de l'última temptació: la tipografia és massa pulcra. I si m'arribes a dir que el de West Side Story és d'en Bass, m'ho crec; és un tros de cartell!
    (m'ha vingut al cap una altra portada de disc: el Donkeys 92-97 dels Tindersticks)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ostres, el Donkeys! Gràcies, Santi, demà el poso.

      Elimina
  6. Però els títols de crèdit (genials) de West Side Story sí que són del Bass, oi?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Yes, they are (Saul Bass, que em respon in person...)

      Elimina
    2. Gemma, sembla que el senyor Bass no t'ha mentit.

      Elimina
  7. i aket també podria servir?;)

    http://pics.filmaffinity.com/Barry_Lyndon-469365920-large.jpg

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant que sí! De fet, Bass va fer el cartell de "The Shining" per a Kubrick, encara que no m'entusiasma.

      Elimina