divendres, 7 de març del 2014

Aguaxima

AGUAXIMA, (Hist. nat. bot.) planta del Brasil i de les illes d’Amèrica meridional. Heus ací tot el que se’ns diu; i m’agradaria preguntar per a qui es fan descripcions com aquestes. No pot ser pels nadius del país, els quals versemblantment coneixen més caràcters de l’aguaxima dels que aquesta descripció conté, i a qui no hi ha necessitat d’informar que l’aguaxima creix al seu país; és com si li diguéssim a un francès que la perera és un arbre que creix a França, a Alemanya, etc. Tampoc és per a nosaltres; car, què ens importa que hi hagi al Brasil un arbre anomenat aguaxima, si només sabem el seu nom? Per a què serveix aquest nom? Deixa els ignorants tan ignorants com eren; no ensenya res als altres: si se m’acut mencionar aquesta planta i moltes altres igualment mal caracteritzades, és per condescendència envers certs lectors, que prefereixen no trobar res en una entrada del Diccionari, o fins i tot trobar-hi una bestiesa, abans que no trobar-hi cap entrada.

(article de Denis Diderot a l'Encyclopedie sobre l'aguaxima, 250 anys abans de la Wikipedia)


4 comentaris:

  1. Genial. Si em dius que te més d’aquestes, em penso que me la compraré aquesta Enciclopedia. Estic fullejant una edició antiga de The Oxford Companion to music (1 centim +4.99 € de despeses de enviament) i de quan en quan també es posa a conversar amb el lector.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo he pensat el mateix que tu, però em temo que no està tot al mateix nivell.

      Elimina
  2. La veritat és que fa venir ganes de llegir-se l'enciclopèdia sencera. Però t'ho deixo a tu que ja hi estàs posat i ens aniràs informant.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No, Enric, no hi estic posat, que són 17 volums de no res. Però fixa't que diu a la mateixa pàgina de la tribu "aguas": les plus raisonables des indiens: ils serrent la tête entre deux planches à leurs enfants aussitôt qu'ils sont nés.

      Elimina