dijous, 15 de juliol del 2010

El dimoni de les llistes: Wisława Szymborska (1)

George Brecht "Repository" (1961)

Possibilitats

Prefereixo el cinema.
Prefereixo els gats.
Prefereixo els roures a la vora del Warta.
Prefereixo Dickens a Dostoievski.
Prefereixo que m‘agradi la gent
a estimar-me la humanitat.
Prefereixo tenir a mà fil i agulla.
Prefereixo el color verd.
Prefereixo no dir
que la raó té la culpa de tot.
Prefereixo les excepcions.
Prefereixo sortir abans.
Prefereixo parlar d'una altra cosa amb els metges.
Prefereixo les velles il·lustracions tramades.
Prefereixo el ridícul d'escriure poemes
al ridícul de no escriure’n.
Prefereixo en l'amor els aniversaris no exactes
que se celebren cada dia.
Prefereixo els moralistes
que no em prometen res.
Prefereixo la bondat astuta a la massa crèdula.
Prefereixo la terra vestida de paisà.
Prefereixo els països conquerits als conqueridors.
Prefereixo tenir reserves.
Prefereixo l'infern del caos a l'infern de l'ordre.
Prefereixo els contes de Grimm a les primeres planes del diari.
Prefereixo les fulles sense flors a les flors sense fulles.
Prefereixo els gossos amb la cua sense tallar.
Prefereixo els ulls clars perquè els tinc foscos.
Prefereixo els calaixos.
Prefereixo moltes coses que aquí no he esmentat
a moltes altres tampoc esmentades.
Prefereixo els zeros a la bona de déu
que no alineats darrera d’una xifra.
Prefereixo el temps dels insectes al temps estel·lar.
Prefereixo tocar ferro.
Prefereixo no preguntar quant em queda i quan.
Prefereixo tenir en compte fins i tot la possibilitat
que l'ésser té la seva raó.

30 comentaris:

  1. adoro les llistes! Quin plaer escriure aquest apunt.

    ResponElimina
  2. En vindran més, Marta, però que quedi clar que només he transcrit un poema de la Szymborska.

    ResponElimina
  3. Prefereixo la nit al dia, malgrat que no em deixen...

    ResponElimina
  4. Per culpa d'aquesta diabòlica mania que t'ha agafat amb les llistes (aquesta és magnífica, per cert), avui he recuperat un apunt de fa un any. Que lo sepas.

    ResponElimina
  5. 1)Gràcies!
    2)Allau: ¿També prefereixes els zeros a la bona de déu que no alineats darrera d'una xifra ?
    3)¿De qui és aquesta traducció tan fina?
    4)Si les llistes han de ser com aquesta, endavant!

    ResponElimina
  6. Galde, per l'hora del comentari una mica sí que et deixen...

    ResponElimina
  7. M'alegro que t'agradi, Sargantana.

    ResponElimina
  8. Matilde, quedo a l'espera de saber què és. Jo també prefereixo Dickens, és clar.

    ResponElimina
  9. Girbén;
    1) de res!
    2) m'agraden alineats, però sempre davant de les xifres significatives: massa zeros a la cua m'atabalen.
    3) més o menys meva, a partir del google translate polonès-català, i altres versions en castellà, italià i català (d'en Gerard Quintana!)
    4) no totes seran com aquesta, em temo.

    ResponElimina
  10. odio les llistes, sempre que en faig acabo deixant-me-les! :) i és que prefereixo el caos i badar amb una mosca si convé :) i no sé mai si m'agraden les coses d'una manera o d'una altra, i els ulls potser m'agraden foscos, però potser m'agraden clars o ves a saber si tantes vegades ni m'hi fixo! :P I sempre que llegeixo poemes com aquest no puc evitar la sensació que, en realitat, el que ens estan dient és: "has vist que xaxipiruli que sóc?" :P

    ResponElimina
  11. Clídice, si odies les llistes ho tindràs cru aquest estiu. I el comentari revela com ets de "xaxipiruli".

    ResponElimina
  12. Fer una llista és escriure el que recordo i també que, injustament, oblido consignar moltes coses. Hi ha la llista del que enumero i que, tanmateix, és tan imprescindible com el que deixo dit.

    ResponElimina
  13. He volgut dir: "Hi ha la llista del que no enumero..."
    Perdoneu.

    ResponElimina
  14. això no m'ho dius a la cara al carrer! :P

    ResponElimina
  15. Glòria, potser la llista del que no diem és la veritablement important.

    ResponElimina
  16. Clídice, havia quedat clar, no pateixis ;P

    ResponElimina
  17. A mi tampoc m'agraden les llistes. Tenir una llista pde cosees a fer provoca la inevitable angoixa d'allò que "encara et queda per fer". Tot i que reconec que de vegades poden ser útils. I de veades, n'he fet.

    ResponElimina
  18. Eulàlia, les llistes pràctiques no crec que agradin a ningú. Procuraré que les llistes que surtin aquí siguin més creatives.

    ResponElimina
  19. "Los animales se clasifican en a) pertenecientes al emperador, b) embalsamados, c) amaestrados, d) lechones, e) sirenas, f) fabulosos, g) perros sueltos, h) incluidos en esta clasificación, i) que se agitan como locos, j) innumerables, k) dibujados con un pincel finísimo de pelo de camello, l) etcétera, m) que acaban de romper el jarrón, n) que de lejos parecen moscas."("El idioma analítico de John Wilkins", Otras inquisiciones). Et volem tan creatiu com Borges. Si algú pot ets tu.

    ResponElimina
  20. Puig, m'acabes d'aixafar un apunt. No t'ho perdono.

    ResponElimina
  21. M'he atabalat una mica amb la llista, que em sembla magnífica fins que he començat a confondre línies. Deu ser per culpa de les ulleres progressives que m'acabo de fer.

    ResponElimina
  22. A mi m'agrada fer llistes (m'agrada, en sento la necessitat... no ho sé exactament) però tinc el problema de que m'oblido de que les he fet i en faig de noves, i després no em recordo de mirar-les... Però, mira, mentre les faig representa que endreço les idees.

    ResponElimina
  23. Sí, Lluís, aquests "Prefereixo" s'acaben confonent, però és per induir a l'hipnosi, com els misteris del rosari.

    ResponElimina
  24. Brian, els gurus d'aquest tipus de coses diuen que sí, que les llistes i els esquemes van bé per endreçar les idees. Si més no, tenen un bon efecte placebo.

    ResponElimina
  25. Al contrari que la Clídice, a mi m'apassionen les llistes i les classificacions, o sigui que serà un plaer anar llegint les diferents propostes que aniras oferint-nos. M'atreviria a demanar que, si més no com a fi de festa, hi hagués també la teua llista personal. Seria un plaer.

    ResponElimina
  26. Leb, no cal esperar al final de festa: demà mateix (o sigui avui) ja n'hi ha una de personal.

    ResponElimina
  27. Fantàstic, m'apassiona el punt d'exhibició -de strip-tease, fins i tot- que tenen les llistes. Vaig a veure't.

    ResponElimina
  28. No sé si t'avisa automàticament però per si de cas et deixo el missatge per al·lusions:
    t'he citat en una entrada al meu web, també referent a llistes. La trobaràs aquí: http://www.gbib.cat/2010/07/31/proposits-dany-nou/

    De moment, aquesta és la teva entrada de llistes que més m'ha agradat, estic pendent a les noves!

    ResponElimina